Adaptace v Mini školičce Datlík

Postupné přivykání dítěte na nové prostředí, dospělé a kolektiv dětí.

Jak u nás probíhá?

Cílem adaptace je, aby se dítě cítilo bezpečně a bylo připravené se postupně odloučit od rodičů.

První návštěva

První návštěvu absolvují rodiče společně s dítětem v domluvený čas dle svých časových možností. Ve školičče se  mohou s dítětem zapojit do běžných denních činností a aktivit, prohlédnout si vnitřní a venkovní prostory a zeptat se na podrobnosti fungování Mini školičky Datlík.

Adaptační plán

Při první návštěvě společně s rodiči sestavíme adaptační plán dítěte. Jeho obsahem je časový harmonogram, spolupráce a role rodičů, základní informace o dítěti podporující úspěch adaptace. 


Průběh

Na zakládě adaptačního plánu realizujeme postupné zvykání dítěte. Nejčastěji je dítě první 1-2 dny přítomno na dohodnutou dobu společně s jedním z rodičů. To dítěti umožní získat pocit bezpečí a seznámit se s dospělými a dětmi v novém prostředí. Poté si dítě zvyká po kratší časový interval, který se postupně prodlužuje, být ve školce bez rodičů. Vše je velmi individuální. Pedagogové jsou s rodiči v kontaktu a zasílají rodičům aktuální zprávy o průběhu adaptace a reagují na aktuální potřeby dítěte.

Role rodičů

Pro zvládnutí adaptačního procesu je role rodičů klíčová. Rodič nejprve sám musí cítít, že je místo pro dítě bezpečné a bude mu věnována maximální péče, aby byl v celém procesu dítěti oporou.  Je důležité pedagogům důvěřovat, předem se seznámit s prostředím a zeptat se na všechny důležité otázky. V určité fázi adaptace musí být rodič připraven nechat dítě bez své přítomnosti, protože dítě potřebuje navázat bezpečný vztah na nové dospělé.

Často kladené otázky

Co je adaptační plán?

Soubor kroků, které pomohou dítěti zvyknout si na nové prostředí a plynule se do něj začlenit.

Jak dlouho adaptace trvá?

To je velmi individuální. Záleží na každém dítěti - jeho věku a předchozích zkušenostech. 

Jak zvládnout první dny vzájemného odloučení?

Pro zvládnutí celého procesu adaptace je zcela zásadní, aby rodiče pedagogům důvěřovali a byli přesvědčeni, že pro dítě vybrali bezpečné a podnětné prostředí. K tomu slouží návštěva MŠD, rozhovory s pedagogy a možnost pobýt s dítětem 1-2 dny ve školičce.
Je dobré, aby první dny vodil dítě do školičky ten rodič, se kterým má dítě menší problém se rozloučit. Často to bývají právě tatínkové, kteří tolik neprojevují své emoce. Samotné loučení je lépe neprotahovat. Objetí, pomazlení, rozloučení a ujištění, kdy rodič dítě vyzvedne. Je dobré nastavovat takové milníky, ve kterých se dítě orientuje a chápe je – po svačině, po vycházce, po obědě. To je třeba také dodržet, aby se dítě nezklamalo.
Pedagog si dítě převezme, pochová, je-li potřeba, a jdou spolu najít takové aktivity, které má dítě rádo a baví ho.
V prvních dnech je třeba zachovat stále stejný režim dne, aby dítě získalo jistotu v nový prostor a pocit bezpečí a sounáležitosti s novým kolektivem.
Tip pro rodiče: Neříkejte dítěti, že se vám po něm bude stýskat. Dítě to rozlítostní a vám to také nepomůže.
V momentě loučení se snažte udržet své emoce (pláč, nerozhodnost) – v tu chvíli dítě vidí, že ani vy nejste přesvědčeni, že děláte dobře.
Pokud dítěti v překonání stýskání pomůže drobná hračka z domova, klidně mu ji dejte.
Jednoduchý piktogram – s dítětem si můžete oba na ruku nakreslit jednoduchý obrázek, kterým budete symbolicky propojeni a když mu bude smutno, dotkne se obrázku a bude vědět, že na sebe vzájemně myslíte.

Proč nemohu být stále s dítětem ?

Přitomnost rodiče/ů je důležitá v počátcích, kdy se dítě seznamuje s novým prostředím. Pro další vývoj je však zásadní, aby se dítě navázalo na nové dospělé (pedagogy) a vytvořilo s nimi bezpečný vztah. Toho není možné docílit, pokud nedojde k odloučení od rodičů. Celý adaptační proces by se tak prodlužoval a mnohdy by vedl spíše k horšímu průběhu.

Co když to nevyjde?

Pokud dítě ve školce dlouho pláče a má záchvaty paniky, snaží se utéct ze školky nebo jen čeká na příchod rodičů, je to signál, že se adpatace nedaří. Někdy jsou signály skryté. Dítě je apatické, nejí, nechce ráno odejít do školky, může mít problémy se spaním - proživá velmi silný stres. Příčinou může být špatně vedená adaptace, ale i nezralost dítěte tj. není připraveno se odloučit od rodičů. 

Datlíkovo hnízdo

Na Návsi 11, 257 22 Čerčany
Pondělí — Pátek 7:30 — 16:00

Přileťte se na nás podívat

Napište nám
crossmenu